MCSE Pécsi Helyi Csoport

Főoldal

Támogassuk a Hédervári Péter emlékkönyv és emléktábla megvalósulását!

A 20. század második felének egyik legkiválóbb természettudományos ismeretterjesztője Hédervári Péter (1931-1984) okleveles középiskolai földrajztanár, természettudományi doktor, amatőrcsillagász volt. Fáradhatatlan népszerűsítője a csillagászatnak; tudományos szakíróként kéttucatnyi könyv és többszáz cikk szerzője; a földtudományok, a vulkanológiai területén nemzetközileg jegyzett szakember. Magán-csillagvizsgálója létrehozásának 2008. évi 30. évfordulója kapcsán közös kötelességünk emlékének ápolása, munkásságának mind szélesebb körben történő megismertetése.

Ebből a célból a Hegyháti Csillagvizsgáló Alapítvány, Hegyhátsál (www.observatory.hu) gondozásában kiadásra vár az életéről és szakmai munkásságáról íródott könyv, mely az első részletes Hédervári-bibliográfiát is tartalmazza; a Göncöl Alapítvány (www.goncol.hu) irányításával pedig készülőben van a csillagdájának is helyt adó Budapest II. kerületi lakóházán elhelyezésre kerülő emléktábla.

Ahhoz azonban, hogy a tervek valóra váljanak, számottevő anyagi erőre van szükség, melyhez a két alapítvány adományokat gyűjt. Kérjük, hogy amennyiben bármilyen kis összeggel, vagy esetlegesen jelentősebb pénzbeli hozzájárulással támogatni tudja a nemes célokat, adományait a következő helyre jutassa el:

Emlékkönyv Hédervári Péterről

Név: Hegyháti Csillagvizsgáló Alapítvány, Hegyhátsál

Cím: 9915 Hegyhátsál, Fő u. 19.

Számlaszám: 11747020-20033538-00000000

Megnevezés a közlemény rovatba: könyvkiadás támogatása

Hédervári Péter emléktábla

Név: Göncöl Alapítvány

Cím: 2600 Vác, Ilona utca 3.

Számlaszám: 10300002-20162373-00003285

Megnevezés a közlemény rovatba: adomány emléktábla

A Hédervári Péter emlékkönyvvel és emléktáblával, illetve az adományozás technikai részleteivel kapcsolatosan további információ kérhető: Rezsabek Nándor, Ez az e-mail cím védve van reklámlevelek ellen. Javascript-re van szüksége, hogy megnézze. , 06-20-973-1484.

Teljes holdfogyatkozás Pécsett 2007. március 3-án!

A 2007. március 3-án este kezdődő (és vasárnap hajnalban befejeződő) teljes holdfogyatkozás jelenségének közös észlelésére és az érdeklődő nagyközönségnek történő bemutatására Pécsett is lesz lehetőség a Magyar Csillagászati Egyesület Pécsi Csoportjának tagjai által.

Helyszín: a Pécsi Tudományegyetem, Pollack Mihály
Műszaki Karának (korábbi nevén: Pollack Mihály Műszaki
Főiskola)udvarán lévő sportpálya.

Mivel a terület egy részén most építkezés folyik, a területre csak gyalogosan lehet bejönni és csakis a Boszorkány utcai (nyugati) bejáraton át. Itt egész éjjel nyitva a kiskapu, az építők portása tud a holdfogyatkozás-nézésről. Kocsikkal nem lehet behajtani, ezért a Boszorkány utvai bejárat előtt le kell parkolni

Az igen hosszú (4 órán át tartó) jelenség alatt használhatjuk az oktatási épület bizonyos helyiségeit (terem, vizesblokkok).

A rendezvényünk 22 óra 15 perctől 2 óra 15 percig tart.

Az akciót Áts György tagtársunk vezeti. Holdtérképet, kontaktus-időket, csillagfedés.időket ad az érkezőknek. Szívesen várunk mindenkit, sőt várjuk csatlakozásotokat! Kisebb távcsöveket, binokulárokat, fényképezőgépet, az észleléshez szükséges segédeszközöket is hozzatok ide!

További információk:

Keszthelyi Sándor (Köszö)

2006. március 29-én részleges napfogyatkozás Pécsett!

A rossz idő ellenére jól sikerült Pécsett az Árkád tetején tartott napfogyatkozás bemutató.

Az Árkád tetőparkolójából is figyelhető a napfogyatkozás!

Pécsett az érdeklődő nagyközönségnek egy másik helyszínen is lesz távcsöves bemutatás 2006. március 29-én szerdán dél körül.

Az Árkád üzletház Pécs belvárosának déli részén, igen forgalmas helyen található, és mindig több ezer ember nézelődik, vásárol, sétál ott. Az üzletközpont tetején 800-1000 gépkocsi parkolhat egyszerre és átlagos hétköznapokon is csaknem telt ház van a déli órákban. A felső parkolóba keleti irányból lehet felhajtani, az első óra ingyenes, a másodikért 200 Ft fizetendő az automatánál.

A Pécs-Baranyai TIT által szervezett és a csillagászati szakosztály tagjai által tartott távcsöves bemutatás az Árkád parkolójának délnyugati sarkában lesz, egy lekerített területen. Itt távcsövekkel, szűrőkkel, szakmai magyarázatokkal lehet a napfogyatkozást figyelni 11:30-től a jelenség végéig.

Egyéni érdeklődőket vagy csoportokat is szívesen látunk!

Keszthelyi Sándor (Köszö)

Napfogyatkozás 2006. március 29-én Pécsett!

2006. március 29-én szerdán a déli órákban napfogyatkozás lesz. Líbia, Törökország, Grúzia egyes tájain lakók (vagy ide utazók) ezt teljes napfogyatkozásként figyelhetik meg. Pécsről részleges napfogyatkozást láthatunk, innen szemlélve csak a napkorong 61 %-át takarja el maximálisan a Hold. Ekkor már a nyári időszámítást mutatják óráink. Ez szerint 11:40-kor kezdődik a jelenség. Jó egy órán keresztül fogy a napfény. A maximális fázis 12:49-kor áll be. Újabb egy óra alatt vonul le a holdkorong és 13:57-kor ér véget a természeti tünemény.

A Napba nézni puszta szemmel nem szabad! A korábbi napfogyatkozáskor vásárolt, és ma is ép védőszemüvegeket használjuk csak! Szűrő nélküli látcsövek vagy távcsövek szintén látáskárosodást okoznak!

A jelenséget a Magyar Csillagászati Egyesület Pécsi Csoportjának tagjai bemutatják az érdeklődő pécsieknek. Távcsöveik megfelelő védőfóliákkal ellátottak és nagyobb nagyításban részletesebben látható a holdperem csipkézettsége vagy esetleg napfoltok.

A távcsöves bemutatás helyszíne: Pécs, Boszorkány út 2. Műszaki Főiskola déli oldalán lévő labdarúgópálya.

Szívesen látunk minden érdeklődőt 11 óra 30 perctől kezdve!

Linkajánlat: